SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Växjö Handbollsförening
VINNER ALLTID I LÄNGDEN
Välkommen till Växjö HF P12 - födda 2010

Vi är ett härligt gäng  killar som tränar på GBJ Arena. Vi välkomnar killar födda 2010 som är intresserade av att testa på handboll. Nyfiken? Kontakta Ingela Åberg (ingela.aberg@netatonce.net)

 

Träningstider säsongen 22/23

Måndagar 16:30-17:45 GBJ

Tisdagar 16:45-18:00 Ulriksbergsskolan

Fredagar 17:00-18:30 Kungsmadsskolan

Spelar- och föräldrauppdrag 29-30 april
2023-03-06 20:52

Vi har fått ett nytt föreningsuppdrag av Växjö löparklubb som vi nappat på. Tack Eleonor Poopuu Bern för att du förmedlat uppdraget:)

 

Växjö löparklubb anordnar två lopp parallellt, det ena pågår bara på lördagen och det andra börjar på lördagen och håller på i 24 h.

 

Vad: SM i 24 h löpning (löpare springer 24 h!) & Backyard 5 km (uppskattningsvis 5-6 h)

Var: Runt Växjösjön & Trummen

När  29-30 april  

Tider: Lördag 09.00-20.00 Söndag 08.00-12.00

Antal kontroller (att bemanna): 1,5 st (vid samma ställe, samma tält men det ena ska bara bemannas på lördagen)

Ersättning: 5.000 kr

 

Vi kommer att behöva hjälp av många spelare och föräldrar så boka in datumet och så återkommer vi inom kort med en kallelse där ni får möjlighet att välja uppdrag på samma sätt som vi gjorde förra gången.

 

På återhörande!

 

Ingela och Camilla

Handbollsvåren 2023
2023-01-18 20:27

Vi hoppas att 2023 har börjar bra för alla och ser fram emot en rolig handbollsvår tillsammans. Här kommer lite information om perioden fram till och med april.

 

Seriespel

Hösten har varit intensiv med väldigt många bortamatcher och flera matcher på samma dag i olika serier. Våren bjuder på mer hemmamatcher vilket vi alla ser fram emot. Vi har kul när vi kör väg 23 (oftast) på väg till bortamatcherna men att spela för hemmapublik med det stöd ni ger är roligt och energigivande. Kul också för alla föräldrar att se hur killarna utvecklas!

 

Under februari månad har vi enbart två matcher, de tar hänsyn till sportlov när serieplaneringen görs och i och med att vi spelar i Handboll Syd där lovet infaller olika veckor blir det en period med färre matcher. I mars drar vi i gång igen och vi ser extra mycket fram emot helgen 11–12 mars då vi har dubbla hemmamatcher både lördag och söndag samtidigt som vi har kiosken. Seriespelet avslutas med hemmamatch den 26 mars.

 

Cuper våren 2023

Under hösten har vi deltagit i Skadevi Cup med 3 lag och i Lundaspelen med 2 lag. Det är väldigt kul med cuper och spelarna utvecklas handbollsmässigt, bygger social kompetens och får med sig en massa andra viktiga lärdomar. Vi skulle gärna vilja avsluta säsongen med ytterligare en cup och vill kolla av intresset med er och spelarna innan vi anmäler oss. Den cup vi tänker oss är Irstablixten 29 mars – 2 april som spelas i Västerås första helgen på påsklovet. Det kommer en intresseanmälan väldigt snart med kort svarstid för att hinna anmäla lag.

 

I sommar kommer vi som vanligt att delta i Åhus Beach och en intresseanmälan har redan gått ut. Vi måste ganska snart betala deltagaravgiften för Åhus och vi återkommer kring det.

 

Träning

Vi har en stor, bred, livlig och härlig trupp:) Vi jobbar hårt med att försöka få fokus på träningarna vilket är en nödvändighet för att kunna bedriva kvalitativ träning med så många. Vi har förståelse för att spelarna är 12/13 år och att mognadsgraden varierar med det finns flera saker som alla kan bidra med oavsett mognad eller hur lång man kommit handbollsmässigt och vi vill gärna att ni föräldrar hjälper oss att prata med spelarna om detta:

  • Kom i tid: när träningen börjar skall skor vara på, vattenflaska framställd och fokuset skall vara på träningen. Vi är medvetna om att vi har tidiga träningar men hoppas att vi gemensamt kan bli bättre på att kunna starta träningarna i tid.
  • Attityd: vi skall ha roligt på träningarna men syftet med att komma på träning är att utvecklas. Med så många olika individer på träning är det självklart att fokus varierar men det är inte en fritidsgård och vi vill ha fokus när vi tränar. Vi eftersträvar också ett schysst klimat på träning och match i enlighet med SHFs riktlinjer under parollen #schysstmatch
  • Vara förberedd: för att orka träna efter en skoldag måste spelarna fylla på med energi innan träning. Det är viktigt att de äter något innan träning för att orka fysiskt och mentalt.
  • Anstränga sig: Vi hoppas att de kommer till träning för att utvecklas och utmanas. Handboll är mycket fysiskt och för att orka och fram för allt för att vara hållbar som spelare är fysträning jätteviktigt. Spelarna är nu också i en ålder där de är mottagliga för att börja bygga uthållighet. Peppa era spelare kring dessa områden, det är inte farligt att bli trött och vårt mål är att de skall jobba hårt under varje träning!
  • Arbetsmoral: När vi hade teorikväll i höstas var alla spelare överens om att fokus och att göra sitt bästa var ledord vi skulle ha med oss denna säsong. Prata gärna med era spelare om att de alla har ett ansvar för att en stor grupp skall kunna hålla fokus på träningarna. De har ett ansvar för att inte dras med när någon tappar fokus och för att peppa varandra på träning och matcher.
  • Kroppsspråk: var positiv och peppande i ditt kroppsspråk.
  • Energi: Se till att tanka energi inför träning/match, ta ansvar för sömn och återhämtning, visa och ge energi i samband med träning och match.
  • Passion: Vi ska ha roligt samtidigt som vi utvecklas och utmanas.
  • Öppen för coachning: Man kan inte allt på en gång, träning skall vara utvecklande och utmanande. För att utvecklas behöver vi träna på många olika saker och ibland kanske man inte gör kopplingen till handbollsmatch.
  • Göra det lilla extra: Vi tränare är spelarnas verktyg men grovjobbet behöver man göra själv.

Säsongen kommer att fortsätta längre än seriespelet, vi kommer att träna in i april och eventuellt längre än så. Många av spelarna är nu enbart aktiv inom en idrott och att ha uppehåll i organiserad träning från april till september känns inte som en bra idé. Träningen från och med april kommer att bestå både av traditionell handbollsträning inomhus och av utomhusträning. Inför säsongsuppehållet kommer vi att prata med spelarna om hur de kan upprätthålla sin träning på egen hand.

 

Skador/rehabilitering

Spelarna växer så det knakar och det innebär att det uppstår tillväxtrelaterade problem som exempelvis knä- och hälsmärta (schlatter, severs, haglunds mm). Denna typ av åkomma innebär ofta att man kan delta i träning med olika typer av skydd eller tejpning. Vi kommer att återkomma med konkreta tips kring tejpning och/eller andra möjligheter vid dessa symptom.

 

Från och med nästa vecka skall alla spelare i behov av tejpning vara tejpade när de kommer till träning eller match. Självklart hjälper vi ledare till om det av någon anledning inte gått att lösa vid enstaka tillfällen och vid bortamatcher men med det antal spelare som behöver hjälp med tejpning nu så tar det upp till 30 minuter att tejpa alla innan mach. Innan träning lägger vi nu 10–15 minuter på att tejpa spelare. Innan träning behöver vi ledare välkomna alla spelare, plocka fram material och förbereda för att kunna starta träningen i tid. Alla spelare är också ansvariga för att tillhandahålla sin egen kinesiologitejp. Av föreningen får vi vanlig vit sporttejp, det finns inte ekonomi för att tillhandahålla annan typ av tejp.

 

I samband med träningar/matcher eller i andra av spelarnas sammanhang uppstår ibland skador eller skavanker. Man ska inte träna när man har ont eller då skadans karaktär ej möjliggör träning men ibland innebär en skada att spelaren bör rehabiliteringsträna eller att det finns möjlighet att utföra alternativ träning. Kontakta gärna oss tränare om er spelare har en skada som innebär begränsade möjligheter att genomföra träning. Har vi informationen i tid kan vi planera alternativa övningar så att spelaren ändå kan delta på träning och den gemenskap som det innebär.

 

Nu kör vi så det rycker under vårsäsongen!

 

/Ledarna

Växjö HF P12 har fått en sponsor!
2022-09-26 17:38

Vi är så tacksamma för att Marcus Johansson (Theos pappa) genom sitt företag Willo kommer att sponsra Växjö HF P12 säsongen 22/23. Vi kommer att kunna åka i stil till våra bortamatcher med en minibuss med Växjö HF-logga sponsrad av Marcus/Willo, så coolt!

 

Vi har fått uppdraget att bemanna drickastationerna på Växjö marathon den 15 oktober vilket genererar 5000 kr till lagkassan.

 

I och med detta reduceras vår kostnad för transport till bortamatcher rejält och så här kommer det att funka under säsongen:

  • Antal bortamatcher/sammandrag: 22 (vid 3 tillfällen har vi två bortamatcher samma dag).
  • Laget kommer att transporteras med en minibuss och en personbil, i de fall där vi har två matcher samma dag kommer det att gå 3 personbilar till den ena matchen/sammandraget.
  • Det utgår ersättning med 500 kronor till de personbilar som kör till match oavsett avstånd (personbilarna förväntas kunna ta 3–4 spelare för att ersättning skall utgå).
  • Varje spelare betalar 130 kronor per bortamatch i transportkostnad oavsett destination (blir man sjuk eller får förhinder inför match betalar man inte).
  • Laget (ledare eller föräldrachaufför) ansvarar för att tanka upp minibussen efter varje transport, här gäller full kostnadstäckning, och returnera den till PeGe Minibuss.
  • Lagets ekonom blir Mikael Åberg och detaljerade instruktioner kring in- och utbetalningar kommer, allt kommer att ske via Swish.
  • Grundplanen är att alla spelare skall spela ungefär lika många hemmamatcher som bortamatcher men som vi alla vet är det många parametrar som spelar in.
  • Vill man som förälder hänga med och heja är man varmt välkommen men man löser transport på egen hand, samordna gärna via vår FB-grupp.

ALLA skall vid alla tillfällen det är möjligt nämna vilket fantastiskt företag Willo är😉 (ledarnas förslag, inte Marcus).

 

Mvh

Ledarna

Rapport från föräldramötet
2022-09-15 22:19

Hej alla föräldrar,

 

Tusen tack för ett bra föräldramöte, det känns bra att ha en trygg, stabil och stöttande grupp föräldrar i ryggen när vi susar in i säsongen 22/23 med killarna!

 

Presentationen från föräldramötet hittar ni nu under fliken dokument här på vår hemsida.

 

Flera frågor återkommer vi till men nedan en uppdatering om vad som sades förutom informationen i PPT:

  • Marcus (Theos pappa) och vi ledare skall prata ihop oss och återkommer med ett förslag kring transporter under säsongen. Tack Marcus för kreativa lösningar:)
  • Alla föräldrar som har idéer kring sätt att dra in pengar till lagkassan får gärna höra av sig till oss ledare, mycket pengar för liten insats är det vi satsar på! Gärna aktiviteter där vi kan involvera spelarna.
  • På fredagsträningarna från och med 30 september kommer alla spelare att uppmuntras att stanna kvar och duscha gemensamt med laget, fredagsfys, fredagsdusch och sedan fredagsmys! Ledare/föräldrar (manliga) kommer att finnas på plats och under föräldramötet var vi överens om att detta är en viktig del i att bygga sammanhållning i laget.
  • Ingela har fått i uppdrag att kolla med styrelsen om vi kan komplettera utbudet i kiosken när vårt lag har kioskhelg och genom detta samla in pengar till det egna laget. Även möjligheten att erbjuda föreningen välbehövlig uppfräschning av lokaliteterna i hallen mot tillskott i lagkassan skall undersökas.

På återhörande och vi ser verkligen fram emot säsongen.

 

Frida, Ingela och Johannes

Välkommen till säsongen 2022/23 med Växjö HF P12
2022-08-11 16:33

Hoppas sommaren har varit toppen och att alla är peppade inför säsongen 22/23 då vi heter P12. Vi längtar efter att starta säsongen och att få hänga med truppen på nya äventyr. Här kommer information om höstens aktiviteter så långt vi har koll så att alla kan boka in aktuella datum och känna till föräldrauppdrag och annat viktigt.

 

Truppen 

Vi hoppas att alla killar fortsätter med handboll säsongen 22/23 och vi vet redan nu att några nya killar kommer att börja i höst. Som det ser ut just nu är vi 28 killar i truppen.

 

Ledare

Vi kommer att vara 3 ledare under säsongen:

Lotta Krondahl slutar efter en fantastisk insats sedan killarna började på handbollsskolan och vi tackar Lotta och är tacksamma att hon kommer att finnas kvar i sekretariat och runt laget i egenskap av förälder. TACK Lotta!

 

Träning

I början av hösten kommer vi att ha olika träningstider respektive vecka beroende på att vi inte får tillgång till kommunens lokaler förrän vecka 36 och för att vi samarbetar med F11/12 kring träningstider, mer om detta på det kommande föräldramötet. Föreningen växer vilket innebär nya träningslokaler, vi kommer att ha en träning på Ulriksbergsskolan.

 

Det är jätteroligt att ha en stor trupp men det är en utmaning att bedriva kvalitativ träning med så många killar. Vi skall försöka vara kreativa och det kan innebär att vi vissa veckor delar upp gruppen och kör halva gruppen inomhus och fysträning utomhus för den andra halvan. Vi kommer hela tiden att kommunicera eventuella förändringar. Vid vissa träningstillfällen blir det uppvärmning innan vi går in i hallen, är det bra väder kommer detta att ske utomhus så se till att killarna har med sig skor och kläder för att vara utomhus, detta kommuniceras alltid i samband med träningskallelsen så läs dessa noga. Vi drar igång med träning den 22 augusti och nedan ser ni schemat för de första veckorna:

 

Vecka 34

Måndag 16:30-18:00 GBJ

Fredag 16:30-17:45 GBJ

 

Vecka 35

Måndag 16:30-18:00 GBJ

Fredag 16:30-17:45 GBJ 

 

Vecka 36

Måndag 16:30-18:00 GBJ

Tisdag 16:45-18:00 Ulriksbergsskolans gymnastiksal

Onsdag 18:00-19:30 Kungsmadshallen, GBJ

 

Vecka 37

Måndag 16:30-18:00 GBJ

Tisdag 16:45-18:00 Ulriksbergsskolans gymnastiksal

Onsdag 18:00-19:30 Kungsmad

 

Vecka 38

Måndag 16:30-18:00 GBJ

Tisdag 16:45-18:00 Ulriksbergsskolans gymnastiksal

Onsdag 18:00-19:30 Kungsmad

 

Vecka 39

Måndag 16:30-18:00 GBJ

Tisdag 16:45-18:00 Ulriksbergsskolans gymnastiksal

 

Vecka 40 – ordinarie träningsschema säsongen 22/23 inleds

Måndag 16:30-17:45 GBJ

Tisdag 16:45-18:00 Ulriksbergsskolans gymnastiksal

Fredagar kommer vi att dela tid med F11/12 i Kungsmad och vi återkommer med detaljer.

 

Kallelser till träningar kommer ca 5 dagar innan träningstillfället och vi vill att ni svarar på dessa kallelser då de utgör underlag för träningsplanering och närvarorapportering.

 

Under september är fotbollen fortfarande i full gång och vi förstår att många av killarna prioriterar utomhusidrott denna månad men vi hoppas att man kan delta någon av träningarna varje vecka. Vill man vara med och spela Växjö Handbollscup i slutet av september skall man delta i träning varje vecka innan cupen.

 

Individuella spelarsamtal

Från och med denna säsong kommer vi att genomföra individuella spelarsamtal med alla i truppen. Vi återkommer med mer information om detta som är en del i att skapa utveckling för alla spelare och ett sätt för oss ledare att bättre lära känna alla spelare och deras tankar kring fortsatt handbollsutveckling.

 

Kommunikation

SportAdmin är Växjö HF:s administrativa system. Där hanteras medlemskap, kallelser till träningar, matcher och mycket annat. Ladda gärna ned SportAdmin-appen så att ni får notiser där.

 

Vår hemsida använder vi för att sprida information, i samband med att vi gör en uppdatering så kommer ett mejl till alla i truppen.

 

På Facebook har vi en sluten grupp vid namn ”Växjö HF P12 (födda 2010)”, syftet med gruppen är att föräldrar skall kunna samordna kring matcher och transport och utbyta information och kanske posta i samband med matcher. Vill du bli medlem så skicka en förfrågan via FB, vi begränsar tillgängligheten till enbart föräldrar/målsmän.

 

På Instagram har vi ett konto vid namn ”vaxjohfp2010” där vi delar med oss av bilder och rörligt material från träningar och matcher så att fler får ta del av hur roligt vi har. Skicka en förfrågan om att följa om du vill följa våra äventyr!

 

Föräldramöte

Torsdagen den 15 september 19:00-20:30 bjuder vi in till föräldramöte där vi planerar att ge mer detaljerad information inför säsongen om både träningsupplägg och matcher samt cuper och föräldrauppdrag. Vi vill att minst en förälder per barn deltar vid föräldramötet, en kallelse kommer att skickas ut separat.

 

Cuper 22/23

Under säsongen planerar vi för följande cuper:

 

Växjö Handbollscup 30/9–2/10 där U10-U13 kommer att spela. Boka in dessa dagar då lagen från U10 till Junior kommer att ha föräldrauppdrag i samband med cupen. Räkna med att alla föräldrar kommer att behöva ta något uppdrag under dessa dagar.  Det överskott som cupen genererar kommer att användas för att bidra till att betala deltagandet i Skadevi Cup.

 

Skadevi Handbollscup 4–6 november i Skövde, U10-U16 deltar. Skadevi är en föreningscup för Växj HF där klubben står för anmälningsavgiften för 2 lag per åldersgrupp samt kostnaden för 2 ledare per åldersgrupp och transport till och från cupen.  Enskilda spelare betalar enbart för deltagarkort. Vi har anmält två lag utifrån den kallelse som gick ut innan sommaren. Vi kommer att återkomma med mer information under september månad och i samband med föräldramötet.

 

Lundaspelen 26–30 december i Lund. Vi hoppas kunna delta i Lundaspelen i år, en handbollsupplevelse med massor av lag från Sverige och kanske också danskt motstånd. Vi återkommer med mer information.

 

Åhus Beach 19–20 juli i Åhus.  En HF-tradition som vi planerar för även 2023.

 

Ytterligare cuper kan tillkomma, mer om cuper i samband med föräldramötet.

  

Seriespel 22/23

Vi har anmält 3 lag till seriespel och som vi informerat om tidigare introduceras några nyheter för oss nu när vi spelar i U12-serien:

  • Nivåanpassat seriespel: Syftet med nivåanpassat seriespel är att kunna erbjuda samtliga lag ett utvecklande seriespel med jämna och roliga matcher. Det finns 3 nivåer där nivå 1 innebär tuffast motstånd och nivå 3 lättast motstånd. Svenska handbollsförbundet har tydliga rekommendationer för hur man skall tänka kring nivåer och dessa följer vi. Vi kommer inte att ha fasta lag i seriespelet och vi kommer att samarbeta med pojkar födda 11 i ett av lagen.
  • EMP – Elektroniskt Matchprotokoll är Svenska Handbollförbundets system för hantering av matchprotokoll. Det är ett system som införts från och med U12 och alltså aktuellt för oss kommande säsong. Under hösten kommer det att erbjudas utbildning i systemet. Liksom denna säsong kommer vi att behöva hjälp av er föräldrar med att bemanna sekretariat och andra matchfunktioner när vi har hemmamatcher.
  • Från och med säsongen 22/23 kommer matchresultat och serietabell att redovisas.
  • Ingen sänkt ribba från och med U12, fullstora mål. Bollstorleken är densamma som innevarande säsong.

Spelschemat kommer att vara klart och finnas i vår kalender på hemsidan i början av september. Vi kommer att ha lag i nivå 1, nivå 2 och nivå 2-3. Matcherna i nivå 1 spelas som enskilda matcher och för nivå 2 och 2-3 som sammandrag. Serierna startar i början/mitten av oktober. Mer information om detta i samband med föräldramötet.

 

Utbildningen för EMP (Elektroniskt matchprotokoll) kommer att genomföras måndagen den 26 september, preliminär tid är 18–21. Minst en förälder per spelare skall delta i denna utbildning som är en förutsättning för att kunna bemanna matchsekretariatet vid våra hemmamatcher. Notera denna tid redan nu, separat kallelse kommer. En del har redan deltagit i grundutbildningen för EMP och kan då delta i nästa steg som är disktriktsutbildningen i EMP som genomförs den 27 september, mer information kommer kring denna utbildning. 

 

Höstlovshandboll

I samband med höstlovet arrangeras höstlovshandboll i GBJ. Upplägget är inte helt klart men sannolikt blir det måndag-onsdag.

 

Föräldrauppdrag

Som förälder till spelare i Växjö HF ingår att delta i föräldrauppdrag under säsongen. Vår förhoppning är att ni skall tycka att detta är roligt och en möjlighet att lära känna föreningen och varandra. I samband med föräldramötet kommer vi att prata mer om vad det innebär men här kommer en kort översikt.

 

Föräldrasamordnare – alla lag skall ha en föräldrasamordnare som ansvarar för att fördela ut och administrera föräldrauppdragen. Mer om detta vid föräldramötet.

 

Arbete i samband med Växjö Handbollscup – alla föräldrar behöver räkna med att få uppdrag i samband med vår egen cup 30/9–2/10 oktober.

 

Kioskuppdrag – GBJ Arena har en kiosk som håller öppet i samband med matcher. Vårt lag kommer att få i uppdrag att bemanna kiosken under någon/några helger under säsongen. Mer information kommer.

 

Funktionärsuppdrag – i samband med att vi spelar hemmamatcher behöver vi funktionärer till matchsekretariat och matchvärd. Vi kommer att kontakta er i god tid och med detaljerad information om vad detta innebär när vi vet när vi har hemmamatcher.

 

Försäljningsuppdrag – Växjö HF har en kombination av obligatoriska och frivilliga försäljningsuppdrag. Föreningen kommer att ha samma försäljningsupplägg som under säsongen 21/22 med tvättmedel och andra förbrukningsvaror samt bingolotter.

 

Försäljningsuppdraget för tvättmedel och dylikt genomförs under oktober. Allt överskott kommer att gå till de enskilda lagen. Varje spelare ansvarar för att sälja minst 10 enheter. Bingolottoförsäljningen, 8 bingolotter och 2 kalendrar per spelare, startar i slutet av oktober. Det är liksom tidigare lotter inför uppesittarkvällen dagen innan julafton som gäller. Överskott går till föreningen. Det kommer också att finnas möjlighet till frivilliga försäljningsuppdrag under säsongen. Mer information kommer.

 

Utprovning av profilkläder

Killarna växer och kanske är det någon som behöver en ny overall eller andra profilkläder. Vecka 36 sker utprovning av profilkläder på kansliet. Information kommer att skickas ut från kansliet.

  

Vi ser verkligen fram emot säsongen tillsammans med killarna och er. Har ni frågor, synpunkter eller glada tillrop är det fritt fram att kontakta oss.

 

Ledarna; Frida, Ingela och Johannes

 

 

Spelade matcher
Kommande aktiviteter
Nyheter från föreningen
Växjö Handbollsförening, 15/03 17:06 
Växjö Handbollsförening, 25/10 12:48 
Växjö Handbollsförening, 01/05 11:00 
Växjö Handbollsförening, 28/04 12:39