SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Växjö Handbollsförening
VINNER ALLTID I LÄNGDEN
Välkommen till säsongen 2023/24 med Växjö HF P13
2023-08-14 13:28

Hoppas alla har njutit av en härlig sommar! Nu längtar vi efter handboll, svettiga träningar och spännande matcher och att få åka 23:an söderut för att ta oss an Skåningarna i seriespelet. Planerna för säsongen börjar falla på plats gällande träningar. Seriespelet lottas just nu och presenteras 25 augusti och sedan har respektive lag ett par veckor på sig för att justera datum/tider så vi får avvakta den planeringen ytterligare.

 

Här kommer information om höstens aktiviteter så långt vi har koll så att alla kan boka in olika datum och känna till föräldrauppdrag och annat. Ytterligare information kommer i samband med föräldramötet i mitten av september.

 

Truppen 

Vi hoppas att alla killar fortsätter med handboll säsongen 23/24. Som det ser ut just nu är vi 29 killar i truppen.

 

Ledare

Vi kommer att vara 3 ledare under säsongen. Det känns jätteroligt att kunna presentera Wilma och Frida som nya ledare inför säsongen. Ni kommer att få lära känna dem närmare på föräldramöte och spelarupptakt.

  • Ingela Åberg, telefon: 070-226 8017, ingela.aberg@netatonce.net, huvudkontaktperson
  • Wilma Lundin, telefon 072-334 0425, wilma.lundin04@hotmail.com
  • Frida Hörberg, telefon 073-155 0787, rho06001@utb.vaxjo.se

Frida Larsson och Johannes Krondahl går vidare till nya äventyr. Frida har vi redan tackat av och Johannes kommer att avtackas i början av säsongen. De har varit fantastiska och vi kommer att sakna dem mycket! Vi jobbar på att få in ytterligare en tränare i gänget och återkommer med information om detta. Mikael Åberg fortsätter som allt-i-allo vilket innebär att hantera ekonomi kring cuper och logistik samt att rycka in som fystränare och ledare vid behov.

 

Träning

I början av hösten kommer vi att ha olika träningstider respektive vecka beroende på att vi inte får tillgång till kommunens lokaler förrän vecka 36. Vi hade aviserat att vi startar den 14 augusti men den dagen skall det städas under läktarna i hallen så vi drar i gång med träning den 15 augusti och nedan ser ni schemat för de första veckorna:

 

Vecka 33

Tisdag16:00-17:15, fysträning, samling på fotbollsplanen på Norregård

Onsdag 16:30-17:45 GBJ

Vecka 34

Måndag 16:30-17:45 GBJ

Tisdag 19:00-20:15, fysträning, se kallelsen för plats

Fredag 17:45-19:00 GBJ (uppdaterat 15/8)

Lördag Halmstad Handboll Cup för de som anmält sig, heldag. Tider kommer när spelschemat presenteras.

Vecka 35

Måndag 16:30-17:45 GBJ

Tisdag 19:00-20:15, fysträning, se kallelsen för plats

Fredag 19:00-21:00, Kickoff för spelarna, inbjudan skickas ut inom kort.

Vecka 36 – från och med denna vecka har vi våra reguljära inomhustider som gäller hela säsongen.

Måndag 16:30-17:45 GBJ

Tisdag 19:00-20:15, fysträning, se kallelsen för plats (ev sista dag för fysträning)

Onsdag 19:30-21:00 Kungsmad

Torsdag 19:30-21:00 Kungsmad

 

Kallelser till träningar kommer ca fem dagar innan träningstillfället och vi vill att ni svarar på dessa kallelser då de utgör underlag för träningsplanering och närvarorapportering.

 

Under september är fotbollen fortfarande i full gång och vi förstår att många av killarna prioriterar utomhusidrott denna månad men vi hoppas och vill att man deltar i någon/några av träningarna varje vecka.

 

Individuella spelarsamtal

Vi fortsätter med individuella spelarsamtal med alla spelare denna säsong och skall se till att alla får ett samtal, förra säsongen lyckades vi inte få till detta.  Vi återkommer med mer information om detta som är en del i att skapa utveckling för alla spelare och ett sätt för oss ledare att bättre lära känna alla spelare och deras tankar kring fortsatt handbollsutveckling.

 

Kommunikation

SportAdmin är Växjö HF:s administrativa system. Där hanteras medlemskap, kallelser till träningar, matcher och mycket annat. Ladda ned SportAdmin-appen så att ni får notiser där. Från och med denna säsong, när spelarna börjar högstadiet, känns det lämpligt att de själv laddar ned SportAdmin-appen och tar ansvar för att hantera kallelser till träning och matcher.

 

Vår hemsida använder vi för att sprida information, i samband med att vi gör en uppdatering så kommer ett mejl till alla i truppen.

 

På Facebook har vi en sluten grupp vid namn ”Växjö HF P13 (födda 2010)”, syftet med gruppen är att föräldrar skall kunna samordna kring matcher och transport och utbyta information och kanske posta i samband med matcher. Vill du bli medlem så skicka en förfrågan via FB, vi begränsar tillgängligheten till enbart föräldrar/målsmän.

 

På Instagram har vi ett konto vid namn ”vaxjohfp2010” där vi delar med oss av bilder och rörligt material från träningar och matcher så att fler får ta del av hur roligt vi har. Skicka en förfrågan om att följa om du vill följa våra äventyr!

 

Föräldramöte

Onsdag 13 september 18:30-19:30 bjuder vi in till föräldramöte där vi planerar att ge mer detaljerad information inför säsongen om både träningsupplägg och matcher samt cuper och föräldrauppdrag. Vi vill att minst en förälder per barn deltar vid föräldramötet, en kallelse kommer att skickas ut separat.

 

Cuper 23/24

Under säsongen planerar vi för följande cuper:

  • Skadevi Handbollscup 3–5 november i Skövde, U10-U16 deltar. Skadevi är en föreningscup för Växjö HF där klubben står för anmälningsavgiften för 2 lag per åldersgrupp.  Enskilda spelare betalar enbart för deltagarkort och transport. Vi har anmält tre lag utifrån den kallelse som gick ut innan sommaren. Vi kommer att återkomma med mer information under september månad och i samband med föräldramötet.
  • Irstablixten 5–7 april i Västerås. Vårens deltagande gav mersmak och vi vill gärna delta igen.
  • Åhus Beach 15–16 juli i Åhus. En HF-tradition som vi planerar för även 2024.

Cuper vi funderar på:

  • Lundaspelen 26–30 december i Lund. Vill vi åka på cup på jullovet? Vi pratar om detta på föräldramötet.
  • Hallbybollen 4–6 januari 2024, Jönköping. I samband med cupen erbjuds möjligheten att se herrlandslaget i en landskamp i uppladdningen inför EM som spelare senare i januari.
  • Partille Cup 1–6 juli i Göteborg. En cup vi sneglat på i ett par år, det är handbollens Gothia Cup. Intressant?

Ytterligare cuper kan tillkomma, mer om cuper i samband med föräldramötet och kickoff för spelarna.

  

Seriespel 23/24

Vi har anmält 3 lag till seriespel, liksom förra säsongen deltar vi med ett lag i respektive nivå 1, 2 och 3.

  • Nivåanpassat seriespel: Syftet med nivåanpassat seriespel är att kunna erbjuda samtliga lag ett utvecklande seriespel med jämna och roliga matcher. Det finns 3 nivåer där nivå 1 innebär tuffast motstånd och nivå 3 lättast motstånd. Svenska handbollsförbundet har tydliga rekommendationer för hur man skall tänka kring nivåer och dessa följer vi.
  • Handboll Syd har bytt system för elektroniskt matchprotokoll, från och med denna säsong heter systemet Profixio. Under hösten kommer det att erbjudas utbildning i systemet och minst en förälder per spelare behöver genomgå utbildningen. Se mer information nedan.
  • Ny bollstorlek denna säsong, storlek 1.

 

Spelschemat kommer att vara klart och finnas i vår kalender på hemsidan i början av september. Serierna startar i slutet av september för nivå 1 och 2 och i mitten av oktober för nivå 3. Mer information om detta i samband med föräldramötet.

 

Profixio – Elektroniskt matchprotokoll

Även denna säsong skall matchsekretariatet bemannas med funktionärer, se information om denna roll här. HF Syd rekommenderar att man går kursen varje år för att vara ajour och för att hålla hög kvalitet. Denna säsong införs ett nytt digitalt system för elektronisk matchregistrering som ersätter det gamla EMP, det nya systemet heter Profixio.

 

19 och 20 september genomförs FU1 (föreningsfunktionär) och 27 september genomförs FU2 (distriktsfunktionär) utbildningar för funktionärer. Föreningsfunktionärer kan sitta upp till U16 men sedan krävs att man genomgått Distriktsfunktionärsutbildningen (FU2). I USM krävs också att man genomgått FU2.

 

Minst en förälder per spelare behöver genomgå utbildningen och med ett nytt system från och med denna säsong rekommenderas att man går FU1 utbildningen även om ni fick den förra säsongen. FU2 utbildningen rekommenderas för er som gått FU1 flera gånger och är redo att gå vidare på utbildningsstegen. Det kommer en kallelse via SportAdmin per tillfälle så att vi har koll på vilka som har gått utbildningarna, notera att ni också måste anmäla er via Handboll Syds anmälningslänk. Egen dator skall, PC, verkar inte stödja Mac i nuläget...

 

Höstlovshandboll

I samband med höstlovet arrangeras höstlovshandboll i GBJ. Inbjudan kommer senare.

 

Föräldrauppdrag

Som förälder till spelare i Växjö HF ingår att delta i föräldrauppdrag under säsongen. Vår förhoppning är att ni skall tycka att detta är roligt och en möjlighet att lära känna föreningen och varandra. I samband med föräldramötet kommer vi att prata mer om vad det innebär men här kommer en kort översikt.

 

Föräldrasamordnare – alla lag skall ha en föräldrasamordnare som ansvarar för att fördela ut och administrera föräldrauppdragen. Camilla Öreteg har i flera säsonger utfört detta uppdrag med bravur och det  känns betryggande att hon antar uppdraget även denna säsong.

  

Kioskuppdrag – GBJ Arena har en kiosk som håller öppet i samband med matcher. Vårt lag kommer att få i uppdrag att bemanna kiosken under någon/några helger under säsongen. Mer information kommer.

 

Funktionärsuppdrag – i samband med att vi spelar hemmamatcher behöver vi funktionärer till matchsekretariat och matchvärd. Vi kommer att kontakta er i god tid och med detaljerad information om vad detta innebär när vi vet när vi har hemmamatcher.

 

Försäljningsuppdrag – Växjö HF har en kombination av obligatoriska och frivilliga försäljningsuppdrag. Föreningen kommer att ha samma försäljningsupplägg som under säsongen 22/23 med tvättmedel och andra förbrukningsvaror samt bingolotter.

 

Försäljningsuppdraget för tvättmedel och dylikt genomförs under oktober. Allt överskott kommer att gå till de enskilda lagen. Bingolottoförsäljningen till uppesittarkvällen dagen innan julafton startar i slutet av oktober. Överskott går till föreningen. Det kommer också att finnas möjlighet till frivilliga försäljningsuppdrag under säsongen. Mer information kommer.

 

Utprovning av profilkläder

Killarna växer och kanske är det någon som behöver en ny overall eller andra profilkläder. Vecka 35 samt måndag vecka 36 sker utprovning av profilkläder på kansliet vardagskvällar under denna period, tiderna som gäller är 17:00 - 20:00. Kläderna som finns att prova och beställa är träningsoverall (jacka/byxa) och hoodie. Overallen har i år bytt färg från svart till grå jacka och byxorna är svarta med gula stripes längst med sidorna. Hoodien har också bytt design från grå till svart och är nu mer i bomull. Det går inte att beställa kläder efter måndagen den 4/9. Beräknad leverans är under vecka 44, kläderna hämtas ut på Intersport! Övriga produkter hittar ni här och kan provas på Intersport.

 

Vi ser verkligen fram emot säsongen tillsammans med killarna och er, nu kör vi! Har ni frågor, synpunkter eller glada tillrop är det fritt fram att kontakta oss.

 

Ledarna; Frida, Ingela och Wilma


Nyhetsarkiv
Ändrad tid på onsdag!2021-01-25 12:33
Tack för denna säsong!2020-03-18 14:39
Höstavslutning2019-12-03 20:24
Redovisning Godisburken2019-12-02 16:35
Vilken handbollsfest!2019-10-26 18:03